Hlavní  •  Clánky  •  Profil  •  Vyhledej  •  Registrace

NEWS oblečení EDC & EDF

Hledat

Rozšířené hledání

Články : Jarní výlet do Polska...................................................
    Zasláno od Goldcarp dne 15.7.2009 8:30:00 (2349 otevření)

Autor: Goldcarp - goldcarp@seznam.cz

Po loňském úspěchu s lovem kaprů na polském revíru, jsem si chtěl toto dobrodružství zopakovat i letos.

Sešli jsme se s Mirkem Tůmou, dohodli termín a takto ve dvojici jsme v pátek večer po 23 hod vyrazili na 500 kilometrů dlouhou cestu. Vlastní cesta i seznámení s okolím proběhlo velmi hladce, ráno v 6 hod už jsme byli na místě.

Jarní výlet do PolskaJarní výlet do Polska

Dýchla na nás krásná malebná krajina, velký rybník přírodního charakteru a klidná vodní hladina, která je zarostlá trávou. Po pěší obhlídce jsme zjistili, že celých 80% revíru tvoří podvodní džungle z řas a rákosí.
    Co nás ale po příjezdu velmi zneklidnilo, bylo to, že jsme našli kapry prohánět se v blízkosti břehů na mělčinách. Hned mi proběhlo hlavou - panebože, to snad ne, ryby jsou ve tření! Ach jo, není každý den je posvícení, teď bude velmi těžké nějaké kapry nachytat. Byl jsem trochu zklamaný, že jsme špatně zvolili termín, ale dovolená byla naplánována hodně dopředu. Nálada se mi zlepšila během pár hodin, protože začal foukat silný nárazový vítr, a dokonce se spustil silný liják. To bylo dobré znamení, že by mohlo dojít k přerušení tření!
    Prší, stále silně prší... Jindy bych nadával, ale tentokrát bez remcání stavím bivak a připravuji výbavu. Mirek se utábořil z levé strany a rozhodl se chytat na středních hloubkách s řidšími rostlinami, zatímco já až na posledním místě vzadu od přítoku, kde je mělčina s hustou spletí rostlin a rákosu. V lovném poli byla hloubka pouze asi jeden metr. Celé dopoledne bylo neklidné počasí a pořád hustě pršelo. Proto jsme až po obědě vyjeli se člunem a echolotem najít vhodná lovná místa. V těsném ústí přítoku jsem našel zajímavé místo s asi půl metrovou hloubkou a třemi pařezy. Dále jsem hledal místa, kde byli alespoň nějaká oka bez silně propletených rostlin a řas. Zaměřil jsem se na úseky, kde je větší klid. Déšť způsobil prudké ochlazení vody na necelých 15 stupňů Celsia.
    S největší opatrností jsem položil montáže a vychutnával si klidnou atmosféru revíru. Všude byl klid a jen vzadu seděli dva němečtí rybáři z Berlína. Potkali jsme se zde i v loňském roce, a tak jsem se vydal za získání informací. Ty ale nebyly nijak příznivé, za čtyři dny chytání jen jeden záběr a kapr kolem dvanácti kil. Lovili ovšem na místech s největší hloubkou a většina kaprů byla v mělčinách natažených ke tření.

Jarní výlet do PolskaJarní výlet do Polska

První den jsem chtěl jako nástrahu vyzkoušet boilie Fabulous, Devil Fish a pak A1 - roll (škoda, že se zde nedá lovit na více prutů, abych mohl více porovnávat) a byl jsem velmi zvědavý, jak budou fungovat. Byl jsem mile překvapen, protože záběry na sebe nenechaly dlouho čekat. První ulovené ryby neodolaly boilii Fabulous a na vyháčkovací matraci se podívali kapříci s váhou 12,2kg / 12,5kg / 12,8kg / 13,7 kg. Najednou to vypadalo, že tření je alespoň prozatím "odloženo". Ihned po záběru se ryby zavrtaly do všudypřítomné trávy a jejich vyprošťování trvalo někdy až 20 minut. Zdolávání tedy představovalo spíše hledání směru vlasce, neboť kapři několikrát změnili v travách směr. Byly to parádní souboje a velmi mi stoupal adrenalin v krvi. Mirek na hloubce zatím ulovil jednoho menšího kapra kolem jedenácti kilogramů. Večer jsem znovu rozkrmil jednu plochu přibližně půl kilogramem boilie a do ní položil jednu montáž. Ostatní pruty jsem vyvezl jen tak s jednou kuličkou a pár půlkami boilie na PVA pásce nebo rychle rozpustné PVA šňůrce.
    Druhý den se mi podařilo ulovit velké množství kaprů a hlavně ve vyšších váhových kategoriích: 14,5kg, 13kg a 16,5kg. Dva kapři zabrali na úžasně vonící Devil Fish a jeden na osvědčený Fabulous. Říkal jsem si, že je to paráda, protože do druhého dne jsem měl na kontě zatím devět kaprů.

Večer kolem 18. hodiny se opět silně rozfoukal vítr, začal déšť provázený blesky a hromy. Husté sloupce vody nám padaly na bivaky až do půlnoci. Kvůli tomu se velmi ochladilo a ranní teplota byla něco kolem deseti stupňů. Nad vodní hladinou se povalovala jemná mlha. Příjemné ranní probuzení, sedím za stolem u kafíčka a zapaluji si cigaretu.
    A navíc je paráda spatřit ve volné přírodě jelena, lišku nebo dokonce divoká prasata. Na naše přístřešky se sice dívali trochu divně, ale v noci se lišky vůbec nebáli a běhali v okolí bivaku, aby si našli něco k jídlu! Až večer jsem jim pověsil na provaz kousek loveckého salámu na strom, ale pro jistotu dál od biváku, aby se dobývali na něj a naše bivaky nechali na pokoji. Zabralo to, liška běhala pořád dokola stromu, aby se dostala k salámu a díky tomu nechala naše místa bez povšimnutí.
    Aktivita ryb se ale změnou počasí značně snížila. Za celý den jsem udělal pouze dva záběry (kapři 14,3kg a 12,8kg) na mělčině. Kapři se přesunuli do hlubších míst a díky tomu na tom byl lépe zase Mirek, který na středních hloubkách udělal více záběrů. Na mělčích plochách se ale zdržovali vodní ptáci, kterým moje boilie velmi chutnalo, a několikrát se zakousli i do mé nástrahy, takže jsem pak musel z jejich zobáku pracně vyndávat háček. Nebylo před nim úniku, snad jen omezit krmení, aby ptáci neviděli, že krmení se jim sype do vody, protože pak se hned na těch místech potápěli. Chladnější počasí pomohlo i německým rybářům, kterým se podařilo ulovit několik kaprů, z nichž nejtěžší byl 14kg.

Jarní výlet do PolskaJarní výlet do Polska

Třetí den nastaly zase další velké změny počasí. Tentokrát jako mávnutím proutku prokukly na tuto dobu až tropická vedra a teploty se vyšplhaly nad 25 stupeň C. Na vodě se velmi rychle začala objevovat vodní řasa, která se silně přichytávala na vlasec a začala znemožňovat rybaření.

Přemýšleli jsme, jak to vyřešit. Mirek navrhoval přesunout se na jiné místo, ale to jsem hned zavrhl. Nechtěl jsem to vzdát jen tak bez boje. Vzpomněl jsem si na lov ve vázkách, kde se používají překlenovací vidličky s oky. Ty jsem s sebou ale neměl, proto jsem zvolil náhradní variantu. Ve směru závozu jsem zapíchal dřevěné vidličky do vody tak, aby jimi procházel vlasec a nedotýkal se vodní hladiny. Tím jsem se zbavil problému s touto velmi přilnavou řasou.
    Kapři se i nadále zdržovali v mělčinách v místech, kde jsem měl rozkrmeno boiliem Fabulous. Někdy se velmi intenzivně proháněli, jako by zas mělo naplno vypuknout tření. Naštěstí to tak nebylo a ještě během odpoledne se mi podařilo ulovit několik tmavých lysců od 12,5 do 13 kilogramů včetně jednoho šupináče. K večeru pro změnu opět přišla bouřka provázená silným deštěm. A tato změna znamenala, že do rána nebyl ani záběr. Následující den přišel pouze jeden záběr od kapra 13 kilogramů.

Jarní výlet do PolskaJarní výlet do Polska

Poslední den před odjezdem jsem se proto rozhodl, že posunu jeden prut směrem na hloubku, a vyplatilo se to. Na boilie ze směsi Mad-Max nastražené na panáčka s pop-upem, rovněž Mad-Max, mi přišel krásný špígl 15 kilogramů. Ještě že jsem k tomuto kroku přistoupil, protože na ostatní pruty nebyl ani ťuk a na tento mi ještě zabrali tři kapři o váze 12,5kg, 12,7kg a 13,2kg. (opět MAD - Max na panáčka).

Vše uběhlo velmi rychle a nekompromisně nadešel čas odjezdu. Úderem jedenácté hodiny vyrážíme na 500 kilometrů dlouhou cestu směr na Brno. A aby toho nebylo málo, místní policie mě ještě chytla za rychlost v obci a nevyhnul jsem se pokutě (naštěstí jen 50 zlotých). Už nyní se velmi těším na další výpravu.

Zdeněk "Goldcarp" Prajs

Článek vyšel v magazínu Kapr & Kapří svět - srpen 2009

Verze pro tisk Poslat tento článek přátelům